[ENGLISH VERSION BELOW]
“1. § (1) E törvény célja a felsőoktatás színvonalának emeléséhez, a versenyképes tudás átadásához és megszerzéséhez szükséges feltételrendszer megteremtése, az Alaptörvény X. cikk (3) bekezdése által meghatározott keretek között a nemzeti felsőoktatási intézményrendszer működésének biztosítása. A felsőoktatási intézmények gazdálkodásával kapcsolatos szabályokat törvény által szabott keretek között kormányrendelet határozza meg.”
(2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról – Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100204.tv)
Mi, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatói, kiállunk az Egyetem minden polgárának azon joga mellett, melyet a fentebb idézett Nemzeti Felsőoktatási Törvény 1. §-ban foglalt feltételrendszer biztosítani hivatott.
Az alábbi 5 pontban felsorakoztatunk egyes feltételeket, melyekben az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara hiányt szenved, melyekben komoly változtatásokra van szükség.
❗️ 1. Normatíva emelést az anyagi bizonytalanság megszüntetésének érdekében!
A hallgatói élet központi eleme az egyetemi tanulmányok folytatása, illetve az egyetem által biztosított, tanulmányokon túlmutató tevékenységekben való részvétel kell legyen, hogy a jövő értelmiségi generációjának képzettsége és készségei megfeleljenek azoknak az elvárásoknak, melyekkel szemben találják majd magukat. Az ebbéli helyzetet leghátrányosabban a hallgatók anyagi helyzete, pontosabban sokuknál az önfenntartáshoz szükséges munkavállalásra való kényszerülés érinti. A legkiemelkedőbb tanulmányi teljesítményt elérő hallgatók számára megítélt maximális tanulmányi ösztöndíj az elmúlt években rohamosan vesztett a reálértékéből, immár a fővárosi megélhetés töredékére sem elég. Jelenleg a kar legjobban teljesítő hallgatói havonta 8.400 és 79.280 forint között kaphatnak kiválóságukért ösztöndíjat. A felsőoktatás szintén az oktatás rendszerének része, egy állam befektetése saját és állampolgárai jövőjébe, ezáltal az ebben résztvevő hallgatók elsődleges feladata a tanulmányaik teljesítése kell legyen, melyre megfelelő anyagi támogatás, illetve munkavállalás mellett nincs lehetőség.
Fontos emellett, hogy az egyetem számára allokált erőforrások, melyek a tanulmányokon túlmutató tevékenységeket hivatottak támogatni és az ilyen jellegű eseményeken való részvétel lehetőségét hivatottak biztosítani, fájóan kevésnek bizonyulnak. Ez igaz a tudományos és kulturális tevékenységek támogatására szóló pályázatokra, ahogy a szociális helyzetből fakadó, az esélyegyenlőség megteremtésére irányuló pályázatokra is.
Az ELTE az ország első egyeteme, mely tudományegyetemi címet és kiemelt egyetemi státuszt is kapott, azonban a doktorandusz hallgatók ösztöndíja sem a garantált bérminimumot, sem a minimálbért nem éri el a maga 140.000-180.000 forint közötti összegével. Ez, illetve a további karrierlehetőségekben tapasztalt egzisztenciális bizonytalanság eltántorítóan hat minden hallgatóra, aki nem rendelkezik megingathatatlan anyagi biztonsággal.
❗️ 2. Méltó bérezést a színvonalas felsőoktatásért!
A minőségi felsőoktatás fenntartásának elengedhetetlen feltétele a felsőoktatásban dolgozók megfelelő anyagi és társadalmi megbecsülése. A jelenlegi helyzet nem csökkenti a pályaelhagyók számát, és akadályozza a tudományos élet kibontakozását. Megfelelő pénzügyi források hiányában az egyetemi kutatások sem valósulhatnak meg, amelyek az innovatív oktatás alapját képezik.
Hallgatókként a bérrendezést kiemelten fontosnak tartjuk, hiszen az akadémiai pálya számunkra is potenciális karrierlehetőség. Tapasztalataink szerint számos hallgatótársunk azért mond le az egyetemi oktatói pályáról, mert az anyagi bizonytalanság ezt a lehetőséget ellehetetleníti. A bizonytalanság hatványozottan tovább mélyíti az oktatás területén fennálló utánpótlási válságot, mellyel a hallgatóknak is szembesülniük kell többek között a konzulenskeresés során.
Oktatóink több állást kényszerülnek vállalni annak érdekében, hogy biztosítsák megélhetésüket, hiszen a nettó 216.800 forintos oktatást- kutatást segítő munkatársi, a 217.000 forintos tanársegédi, a 240.000 forintos adjunktusi, 335.500 forintos docensi és 479.300 forintos egyetemi tanári fizetések az átlagosan havi 250.000 forintos budapesti lakbér mellett alig elegendő valamire. Mindazt az időt, melyet ezekbe áldoznak nem tudják a kutatásra és a hallgatók oktatására fordítani. Feltételezhető, hogy nem csupán az ország első egyeteme, de Európában is még magasabb színvonalat elérő egyetem lenne az ELTE, ha az oktatói munka elismert gyakorlat lenne.
❗️ 3. Hallgatói jólét biztosítását!
Az egyetemi tanulmányok sikeres elvégzéséhez elengedhetetlen, hogy a hallgatók megfelelő lakhatási körülményeket, mentális egészségük fenntartásában segítséget kapjanak, és rendelkezzenek egy stabil, kiszámítható jövőképpel. Ezek az alapvető tényezők azonban jelenleg nem teljesülnek, ami jelentős kihívások elé állítja a hallgatókat.
A kollégiumi férőhelyek száma rendkívül alacsony, amit az idei évben tovább rontott a Zágrábi utcai Kollégium bezárása, amely több, mint 150 férőhely elvesztését eredményezte. A HÖOK által készített felmérés alapján Budapesten jelenleg 10.000 férőhely hiányzik, illetve mindössze az egyetemisták 16%-a lakhat kollégiumban. Ezen felül a meglévő kollégiumok állapota sok helyen több, mint kifogásolható, mely körülmények jelentős mértékben befolyásolják a hallgatók mindennapjait, felkészültségét és akadályozzák a nyugodt tanulási feltételeket.
Az egyetemi élet terhei nemcsak a hallgatókra, hanem az oktatókra is nagy nyomást helyeznek. Az ELTE-n a pszichológiai szolgáltatások kapacitása jelenleg nem elégséges, ami súlyos következményekkel jár. A FETA 2023-as felmérésében is jól látható, hogy a magyar egyetemisták közel fele (44,6%) küzd közepes vagy középsúlyos lelki problémákkal, míg 16.3% súlyos depresszióban szenved. Bizonyos karokon, ahol elérhető közvetlen pszichológiai segítség, gyakran több hónapot kell várni, ami komoly problémát jelent, mind a magyar, mind a nemzetközi hallgatók esetében.
A hallgatók jövőképe is egyre bizonytalanabb, ami állandó stresszt, szorongást és motivációhiányt eredményez. A tanulmányaik mellett rengetegen kényszerülnek munkát vállalni, melyek között azonban kevés olyan lehetőség áll rendelkezésre, amely releváns szakmai tapasztalatot nyújtana számukra, ez pedig jelentősen megnehezíti mind a tanulmányaikat, mind a későbbi életükről alakított képet. A biztos karrierkilátások és támogatások hiánya tovább fokozza a hallgatók jövővel kapcsolatos aggodalmait, így az egyetem nem tudja maradéktalanul betölteni azt a támogató szerepet, amelyre szükség lenne a sikeres értelmiségi generációk neveléséhez.
❗️ 4. Erőforrások biztosítását a diplomaszerzéshez!
Az egyetemnek minden szükséges eszközt biztosítania kell a hallgatók számára, amelyek elengedhetetlenek a diploma megszerzéséhez, ám forráshiány tekintetében ezt sokszor nem tudja megtenni. A diplomamunkákhoz kapcsolódó kutatások, gyakorlatok és egyéb kritériumok teljesítése nem a hallgatók kiváltsága, hanem alapvető kötelezettsége, tehát a fenntartónak felelőssége, hogy ezeket a tevékenységeket támogató erőforrásokat biztosítson.
❗️ 5. Megfelelő állapotok biztosítását!
Az oktatók és hallgatók nap mint nap szembesülnek a tantermek, mosdók, könyvtárak és közösségi terek hiányos, elavult és kényelmetlen állapotával. A tantermekben általánosan tapasztalható az eszközök hiánya, ideértve a megfelelő számú székeket és asztalokat, valamint a technikai felszereltséget (projektor, hangtechnika, internetkapcsolat, számítógépek), amelyek a legtöbb helyen vagy egyáltalán nem találhatók meg, vagy közel sem működnek megfelelően, mindezzel akadályoztatva az oktatás színvonalát.
További problémát jelent az épületek és mosdók egyre romló állapota, amely elengedhetetlen az emberi biztonság és higiénia szempontjából. Szinte minden mosdó felszereltsége hiányos vagy kifogásolható, mely komoly kellemetlenséget okoz. Az épületek állapota sok esetben életveszélyes, vagy funkciójának nem megfelelő. Az ablakok kiesnek, a wc-n nincsen ülőke, a fűtés korszerűtlen, ebből kifolyólag alig funkcionáló, mely problémák mellett a projektoros termek függöny hiánya már-már eltörpül. A belső közösségi terek lehetőségeinkhez képest megfelelőek, de közel sem elégségesek, hiszen nem képesek a kar nagy létszámú közösségének igényeit ellátni. A campus külső terein lévő padok és ülőalkalmatosságok száma szintén minimális.
A normatíva emelése, a megfelelő bérezés, a hallgatói jólét biztosítása, a szükséges erőforrások rendelkezésre bocsátása, valamint a megfelelő infrastruktúra fenntartása és fejlesztése kulcsfontosságúak ahhoz, hogy az egyetem képes legyen betölteni kutató-, oktató- és értékteremtő szerepét. Mindezek a problémák a gazdasági helyzet folyamatos romlásának folyományai, megoldásuk pedig ezen a ponton a fenntartó kezében van. Elvárjuk, hogy az egyetem és a fenntartó együttműködjön az említett problémák megoldása érdekében, hiszen csak így érhetjük el célunkat: egy olyan felsőoktatás biztosítását, amely valóban a tudás átadását és megszerzését szolgálja, elősegítve ezzel a társadalom fejlődését és jólétét.
❗️Hallgatói és képzési normatíva növelést, az elmúlt 4 év inflációjának figyelembevétele mellett!❗️
Csatlakozz aláírásoddal te is:
az alábbi linkre vagy a gombra kattintva a kérdőív kitöltésével
❗️ 1. Increase of normative funding to eliminate financial insecurity
The central element of student life should be the continuation of university studies and participation in activities provided by the institution beyond academics. However, a significant portion of students are forced to work due to low scholarships and lack of financial support, which negatively affects their academic performance. The real value of academic scholarships has been steadily decreasing and is insufficient to cover the cost of living in Budapest. Therefore, raising the normative funding is essential to ensure the uninterrupted continuation of studies.
❗️ 2. Fair remuneration for quality higher education
The foundation of quality higher education is the adequate remuneration and social recognition of educators and researchers. The current low salaries deter entry into academic careers and contribute to the attrition of faculty members. University educators are forced to take on multiple jobs to secure their livelihood, reducing the time available for research and student instruction. Without salary adjustments, the long-term operation and development of higher education institutions cannot be guaranteed.
❗️ 3. Ensuring student well-being
To successfully complete university studies, proper housing, mental health support, and a predictable future are indispensable. Currently, the number of dormitory places is insufficient, and the condition of many dormitories is subpar. Access to mental health services for students is limited, while a significant number of students struggle with psychological issues. Additionally, the lack of stable career opportunities and the need for employment further increase student anxiety.
❗️ 4. Provision of resources for obtaining a degree
Universities are responsible for providing all necessary tools and support for students to obtain their degrees. However, due to a lack of resources, the equipment needed for research and practical tasks is often unavailable. For instance, in the case of film students, the lack of adequate technical equipment delays the completion of thesis projects, adversely affecting the degree attainment process.
❗️ 5. Ensuring appropriate infrastructure
University buildings and facilities are often outdated and fail to meet safety, hygiene, and technological requirements. Classrooms lack adequate furniture, and the necessary technical equipment for teaching (projectors, computers) is either unavailable or not functioning properly, which negatively impacts the quality of education. The neglected state of buildings and restrooms severely affects the quality of education and the daily lives of students.
The increase of normative funding, fair remuneration, ensuring student well-being, provision of necessary resources, and the maintenance and development of adequate infrastructure are all essential for the university to fulfill its role in research, education, and value creation. These problems stem from the ongoing deterioration of the economic situation, and their resolution now lies in the hands of the governing body. We expect the university and the governing body to collaborate in addressing these issues, as only through such cooperation can we achieve our goal: to provide a higher education system that truly serves the transmission and acquisition of knowledge, thereby promoting the development and well-being of society.
❗️We call for an increase in student normative funding, taking into account the inflation of the past four years!❗️
Join us:
https://forms.office.com/e/WCrGd81Xbz
Legutóbbi hozzászólások